MS Access Runtime werkt

Allerlei zaken die op dit moment ontwikkeld worden of reeds ontwikkeld zijn.
Post Reply
stelling
Site Admin
Volledige naam: Simon Telling

MS Access Runtime werkt

Post by stelling » 23 Nov 2010, 19:12

Goed nieuws voor gebruikers en/of verenigingen. Ik heb de runtime van Access 2010 uitgeprobeerd met de database en dat lijkt prima te werken. Zowel met de versie 2002 als ook met de 2007 versie. Dit kan gebruikers een hoop geld schelen, omdat er dan geen Office met Access aangeschaft hoeft te worden. Men kan simpelweg de runtime installeren, deze is gratis http://www.microsoft.com/downloads/deta ... layLang=nl te downloaden.

De meestvoorkomende zaken heb ik inmiddels uitgetest en dat werkt prima. Alleen krijg ik bij het opstarten van de database een veiligheidswaarschuwing. Die heb ik nog niet weg gekregen, mocht ik dat nog vinden, dan meld ik me uiteraard. Ook is het installeren van de runtime op een machine waar ook de volledige versie van Access op staat niet altijd even handig. Het werkt wel, maar je moet goed opletten met welke van de twee je de database opstart. Kortom voor gebruikers met MS-Access 2007 of nieuwer raad ik aan die gewoon te blijven gebruiken. Je hebt hem toch al betaald.

Gevolg van deze wijziging is wel wat ik op korte termijn stop met het beschikbaar stellen van de database in versie 2002. In principe kan iedereen nu gratis versie 2007 gebruiken. Voor mij was versie 2002 nooit handig, omdat ik standaard met 2007 werk en ik hem dus altijd moest omzetten. Mijn planning is om hier na 1 januari 2011 mee te stoppen.

Marion Visser
Poster

Re: MS Access Runtime werkt

Post by Marion Visser » 05 Dec 2010, 22:37

Hallo Simon,

Bij gebrek aan veel verstand van dit soort zaken, heb ik wederom een vraag: Ik beschik over de XP-versie. Blijft dat gewoon werken of moet ik (na 1 januari 2011) actie ondernemen? Alvast bedankt voor je reactie. Groetjes van Marion

stelling
Site Admin

Post by stelling » 05 Dec 2010, 23:42

Marion,

XP is een versie van Windows en in dit geval gaat het om je versie van MS-Office. Heb je MS-Office 2007 of 2010, dan hoef je niets te doen.
Mocht je een oudere versie hebben, dan moet je de hier genoemde runtime installeren.

Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker is geworden.

Groeten,
Simon

stelling
Site Admin

Post by stelling » 17 Oct 2011, 23:51

Inmiddels een onhandigheidje in de Runtime ontdekt. Als je een query opent, krijg je geen optie om deze te exporteren. Ook heb je geen menu hem hem te kopiëren. Wat wel werkt is gewoon de hele sheet selecteren en vervolgens op Ctrl-C drukken. Daarna kan je hem in onder andere MS-Excel plakken (Ctrl-V).

stelling
Site Admin

Post by stelling » 20 Nov 2011, 10:47

stelling wrote:Alleen krijg ik bij het opstarten van de database een veiligheidswaarschuwing. Die heb ik nog niet weg gekregen, mocht ik dat nog vinden, dan meld ik me uiteraard.
Oplossing hiervoor is inmiddels gevonden. Als je de versie van 19 november 2011 of nieuwer gebruikt, krijg je nog één maal deze melding. Daarna als het goed is niet meer. Mocht dat niet het geval zijn, zouden jullie dat dan willen melden? Graag inclusief versie van Windows en van de runtime.

Marion Visser
Poster

Aanpassen grootboekrekeningen

Post by Marion Visser » 01 Mar 2012, 21:53

Hallo Simon,

Hoe kan ik een nieuwe grootboekrekening aanmaken of een bestaande wijzigen?

Groetjes van Marion

stelling
Site Admin

Re: Aanpassen grootboekrekeningen

Post by stelling » 02 Mar 2012, 07:29

Marion Visser schreef:
> Hoe kan ik een nieuwe grootboekrekening aanmaken of een bestaande wijzigen?

In het scherm Boekhouding zit een tabblad Grootboekrekening. Daarin kan je grootboekrekeningen aanmaken en wijzigen. Verwijderen kan alleen als een grootboekrekening niet in gebruik is. Ik hoop dat het hiermee duidelijk is.

Post Reply